Prist�tie na strome nemus� by� zle.

Skor� jarn� obloha b�va pre pilota v�dy pln� prekvapen�. Ja som sa tie� s�m presved�il, �e za�iatok jari je z poh�adu pada�kara vhodn� len pre pokro�il�ch pilotov.

V jedno pekn� apr�lov� doobedie sme sa vybrali na najvy��� vrch v bl�zkom okol� � �ihoc. �of�r Vlado star� �lt� dod�vku naozaj ne�etril a to nehovor�m o os�dke vozidla :). Na vrchu n�s �akal pr�jemn� nos do 4ms. �tarty boli bezprobl�mov�, ale o p�soben� vo vzduchu sa to u� ned� poveda�. Potrhan� termika a siln� turbulencie mi hne� po �tarte sp�sobili zaklopnutie pravej strany. Dvoma r�chlymi trhnutiami sa kr�dlo spam�talo. Pokra�oval som vo vyh�ad�van� st�pav�ch pr�dov a z�pasil s vetrom. Preletel som hranu , ktor� je napravo od �tartu a dostal som sa do siln�ho rotoru. Hranu sa mi nedarilo nijako preletie� a tak po p�r kolapsoch plachty som sa rad�ej rozhodol n�dzovo prist� na stromoch �alej od turbulenci�. Preletel som vodn� zdroj pri lese a pripravoval som sa na prist�tie. Ke� som u� za�al okop�va� stromy zatiahol som riadia�ky. Rukami som chytal kon�re nav�kol, ale v�etk� vetvi�ky sa mi l�mali pod rukami. Potom sa zrazu �n�ry zamotali o vrchol borovice, so m�ou prudko trhlo, prepadol som sa dolu a chv��u som visel dolu hlavou asi 10 metrov nad zemou. E�te k�m som sa k�val tak som sa chytil kon�rov borovice a pritiahol som sa k nej. Odopolol som popruhy a vytiahol zo seda�ky lano,n�� a karabinku. Spustil som v�etko nepotrebn� na zem a ozn�mil som, �e som v poriadku. Probl�m mojej borovice bol, �e mala na vrchu 5-6 zdrav�ch kon�rov a potom dole len such� pah�le. Bolo jasne, �e ak z�dem, tak kr�dlo bez rebr�ka nevyslobod�m. Za�al som teda lanom pri�ahova� kon�re, kde boli pochytan� �n�ry a postupne som ich oslobodzoval. Potom som sa spustil dole a za�al uvo��ova� �al�iu riadia�ku na ved�aj�iom strome. �n�ry v�ak boli poprichyt�vane na koncoch kon�rov a tak som sa k n�m nedostal. Prehodil som cez kon�re lano a sna�il som sa ich zo zeme zlomi�. Nie v�etky sa podarilo dol�ma� a tak som musel po�ka� na Martina so z�chrannou �atou a p�lou, ktor� ma medzi�asom h�adali v lese. Nakoniec sme sa na�li. Tu by som chcel pouk�za� na v�hodu GPS, ktor� som ja s�ce mal, ale oni nie :( .Odp�lil som kon�re a kr�dlo bolo vo�n�. Nesk�r som ho na l�ke rozlo�il a s Vladom a Martinom sme rozmot�vali zauzlen� �n�ry. Nakoniec, ke� sme to u� vzd�vali pri�la Ingrid a p�r �ikovn�mi �ahmi riadia�ku rozmotala.

Pre tento pr�pad v�etko dobre dopadlo, ale chcel by som upozorni� na veci ktor� z tejto udalosti vypl�vaju.
Pred lietan�m v nezn�mom ter�ne sa v�dy sp�tajte dom�cich a miesto s v�skytom turbulenci�.
Lieta� v rotore sa neoplat�, to rad�ej ��m sk�r prist�.
Nosi� v seda�ke lano,n��,mal� p�lku,karab�nku a v�etko �o sa m��e z�s� pri vyslobodzovan� ale nebude v�i� zbyto�ne ve�a.

Obr�zky zo z�chrannej akcie n�jdete v gal�ri�.


Nap�sal: Michal Lackovi�, 11.4.2006