Máme tu nový rok a kedže som trávil silvestrovskú noc komorne, mohol som si dovoliť dnes zajsť na letisko a odlietať hodinu vo vzduchu.
Ráno to vypadalo na krásne počasie,ale neskôr sa od severu prihnala oblačnosť spolu s narazovým vetrom. To som ale už bol na letisku a inštruktor Franta len mávol rukou a
povedal, že aspon sa naučím lietať v horších podmienkach. Sedíme teda v mašine a po rutinnej kontrole vzlietame. Nad zemou nás vietor pekne vyhádže, ale Franta tvrdí, že je to ok.
Boj s guličkou je dnes o poznanie horší, pretože silný vietor nenechá lietadlo len tak pokojne letieť. Opravujem hlavne náklony a znos. Keď už mam stroj ako tak pod kontrolou, nastáva okamih pre prvú 15 stupňovú zátačku o 360. Odhadnúť 15 stupňov nie je až taký problém, ako skôr udržať ho v silnej orografickej turbulencií. Poviem vám, že miestami mi to pripomína nástup do stupáku pri pg.
Podobne ako pri mpg musí pilot pri zmene uhlu plochy voči zemi citlivo navztlakovat miernym pritahnútím kniplu k sebe. Samozrejme o mpg chýba knipel a tak sa prudšia zátačka riešila pridaním plynu. U lietadla sa pridáva plyn pri ostrejších zátačkach. Takže zvyšok hodiny točím lietadlo striedavo do oboch smerov. U zátačiek je veľmi dôležité neprestreliť uhol náklonu a nezanedbať rýchlosť, aby lietadlo nespadlo do nebezbečnej vývrtky.
|