Článok

 

InfoBar

Meniny dnes má:
Jaroslava
Posledná správa v odkazovači
Citajte:
Letecký odbor HG v Baťovanoch mal 49 členov. Dňa 22. novembra 1940 do funkcie ...
Obrázok z galérie
Počasie (meteo.sk)
Predpoved pocasia :: www.meteo.sk
Posledné linky
Fly club - Bánovce nad Bebravou
Affordaplane - UL za pár EUR
Strakonické letisko
Názov článku: 26.12. 2010 - Priame lety alebo ako sa udržať na horizonte Vložené: 27.12.2010

Po včerajšom Štefanskom lete mam za sebou dve hodiny tzv. priamych letov. Ide o to,aby bol pilot schopný udržať lietadlo v horizonte aktívnou politážou.
Ja ako pg pilot si spolu so skúsenosťami zo vzduchu prinášam aj jeden zlozvyk - všetky zásahy do riadenia riešiť rukami a teda len kniplom. Môj inštruktor ma už nervy v pr..li :(
O čo ide.. kniplom sa ovládajú krídelka ktoré spôsobujú náklon lietadla, ktorý po čase prechádza do neochotnej zátačky. Na to aby lietadlo urobilo krásnu zátačku je potrebná súhra oboch kormidiel - nohy a ruky.
Po prvej hodine priamych letov zisťujem, že pilotovať v mojich vysokých topánkach je ako sadnúť si za volant v gumákoch. Na druhej hodine už získavam cit do nôh a stroj sa pilotuje o poznanie lepšie. Skúšam si stúpanie a klesanie. Tu musím povedať, že skúsenosť s mpg je na mieste a pomáha mi potláčať zotrvačný moment vrtule ako aj jej nepriaznivý vplyv na ofukovanie pravej strany lietadla pri vysokých otáčkach - inými slovami ak pridáš plyn, ktorý potrebuješ na stúpanie tak pri pravotočivej vrtuli ma lietadlo tendenciu zatáčať do ľava. ľahkým pridržaním pravej strany sa dosiahne priameho letu.

Medzi hromadou budíkov na prístojovej doske je jedna mala mrcha, ktorá sa volá "gulička". Človek by takto milo pomenovanému zariadeniu neprikladal dôležitosť ale to je omyl. Tento prístoj totiž ukazuje rovnováhu sil v zátačke. Pilot s ňou stále súperi o to aby zostala v strede a ona mrcha neustále uhýba do stran....

Aby som sa však ešte vrátil späť k štartom a predletovej príprave. Na riadenom letisku to nie je žiadna sranda. Takže vám popíšem úkony ktoré predchádzajú samotný let. Prvým je samozrejme vytlačenie lietadla z hangáru, potom nasleduje kontrola lietadla (krídel, podvozku, riadiacich časti a motoru.). Lietadlo sa natoči kolmo k hangáru, aby nenafukalo sneh dnu a po usadení sa skontroluje priestor okolo. Usadenie je jedna veľmi dôležitá vec, aby totiž pilot naozaj cítil polohu lietadla musí sa v ňom správne posadiť. Takže už sedíme a ja zaisťujem kabínu, otváram prívod paliva a nahadzujem motor. Ak motor beží nahodia sa ďalšie spotrebiče ako vysielačka a maják. Po nahláseni riadiacej veži sa posúvam k dráhe. Poviem vám, že na lyžiach ktoré ma naše lietadlo v zime obuté je to sranda :). Takže stojím na okraji dráhy a znovu kontrolujem palivo,teploty, otáčky, tlak, výškomer a magneta. Tu už štarty preberá inštruktor a my vzlietame...

Článok napísal: Michal Lackovič

Staršie články

Vytlačiť Poslať emailom
klub terény galéria odkazovač archív súbory linky

webdizajn www.eudius.sk c 07